PBB menegur kerajaan Malaysia kerana bertindak keras dalam Himpunan Bersih 2.0

Thursday, July 21, 2011
Pakar hak asasi manusia di PBB (UN - United Nation) berkata, kawalan 'keras' Malaysia terhadap demonstrasi pada hari Sabtu lalu, memberi risiko kepada proses demokrasi, dan melahirkan kebimbangan dengan laporan penahanan pemimpin-pemimpin politik.
Laporan media menunjukkan pihak berkuasa Malaysia menggunakan gas pemedih mata dan meriam air terhadap penunjuk perasaan di ibu negara, Kuala Lumpur, pada hari Sabtu, dilaporkan membawa kepada satu kematian, kecederaan beberapa orang dan menangkap lebih daripada 1,600 orang.
"Hak untuk kebebasan pendapat dan mengeluarkan fikiran, termasuk dalam bentuk protes secara aman, adalah penting untuk demokrasi," kata Frank La Rue, Pelapor Khas PBB mengenai hak kebebasan pendapat dan mengeluarkan fikiran.
"Dengan mengisytiharkan demonstrasi haram, menutup bahagian ibu negara terlebih dahulu dan bertindak balas dengan cara yang berat terhadap penunjuk perasaan aman, Kerajaan Malaysia berisiko menjejaskan kemajuan demokrasi di negara ini," katanya dalam satu kenyataan akhbar.
Pakar-pakar hak asasi itu mengingatkan Kerajaan daripada obligasinya untuk menghormati hak-hak untuk berhimpun secara aman, berpersatuan, dan ungkapan sepenuhnya, seperti yang dijamin di bawah Perlembagaan Persekutuan dan Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat. Mereka juga ingat bahawa sebagai ahli Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Malaysia telah berjanji untuk mengekalkan standard tertinggi dalam promosi dan perlindungan hak asasi manusia.
En La Rue dan En Sow pakar-pakar bebas dan bukan berbayar, membuat laporan kepada Majlis Hak Asasi Manusia di Geneva.
sumber : [UN News Center]

Sabda nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud, ".......Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka (di saat ini) Allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri". (Hadith Riwayat Ibnu Majah)

0 comments: