:: SYAITAN & PINTU HATI MANUSIA ::

Thursday, May 26, 2011
Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera salam pagi yg sunyi sepi tanpa sebarang bunyi. Sayup² kedengaran bunyi² kenderaan dan air akuarium di rumah ku ini..Sy kembali pagi ini dengan topik yang dah selalu sangat dah kita dengar tapi dok buat jugak.. -|^_^|-

Ku merenung dan ku berfikir, dari pintu manakah syaitan itu memasuki hati manusia, tiba² ku dapati sang syaitan memasukinya dari 10 pintu yg ku open dengan rela hati..

Pertama : BURUK SANGKA

Lantas aku menghadapinya dengan sifat menaruh kepercayaan dan berpada dengan yang ada setelah berusaha dan berikhtiar.

Kedua : CINTAKAN HIDUP DAN PANJANG ANGAN²

Lantas aku menghadapinya dengan rasa takut terhadap kedatangan maut dengan tiba-tiba.

Ketiga : CINTAKAN NIKMAT

Lantas aku menghadapinya dengan meyakini bahawa nikmat itu akan hilang dan meyakini balasan buruk. 

Keempat : KAGUM DENGAN DIRI SENDIRI

Lantas aku menghadapinya dengan mensyukuri segala nikmat pemberiaan Ilahi dan takutkan balasan seksaan-NYA.

Kelima : MEMANDANG RENDAH PADA ORANG LAIN DAN TIDAK MENGHORMATI MEREKA

Lantas aku menghadapinya dengan cara mengetahui hak-hak dan kehormatan mereka.

Keenam : HASAD DENGKI

Lantas aku menghadapinya dengan sifat Qana'ah ( puas hati dengan apa yang ada setelah berusaha) dan redha dengan pemberian Allah S.W.T.

Ketujuh : RIAK DAN SUKAKAN PUJIAN MANUSIA

Lantas aku menghadapinya dengan sifat ikhlas.

Kelapan : BAKHIL

Lantas aku menghadapinya dengan meyakini bahawa apa yang ada di tangan makhluk akan binasa sedangkan yang ada di sisi Allah S.W.T lah yang akan kekal buat selama²nya.

Kesembilan : TAKABBUR

lantas aku menghadapinya dengan sifat tawadhu'.

Kesepuluh : TAMAK

Lantas aku menghadapinya dengan yakin terhadap balasan Allah dan tidak mengharapkan sesuatu yang ada pada manusia.
MUDAH-MUDAHAN KITA SENTIASA MENDAPAT PERLINDUNGAN DARI-NYA UNTUK MENANGKIS SEGALA TIPU DAYA MUSLIHAT MUSUH-MUSUH-NYA (SYAITAN & IBLIS & NAFSU), INSYAALLAH..




 

0 comments: