DI MANAKAH KEDUDUKAN ANDA?

Sunday, October 10, 2010

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Assalamualaikum wbt..selamat pg..Qyu mulakan kalimah pg ni dgn bacaan Al-Fatihah..
ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ (٢) ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ (٣)مَـٰلِكِ يَوۡمِ ٱلدِّينِ (٤) إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ (٥)ٱهۡدِنَا ٱلصِّرَٲطَ ٱلۡمُسۡتَقِيمَ (٦) صِرَٲطَ ٱلَّذِينَ أَنۡعَمۡتَعَلَيۡهِمۡ غَيۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَيۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّآلِّينَ
(v)amin...


Pagi ni Qyu nk sebut tentang sifat manusia dlm konteks perhambaan kpd Allah S.W.T. Saban hari kita dpt melihat bagaimana kesungguhan manusia mengejar keduniaan sampai mengabaikan kewajiban terhadap Allah S.W.T. Halal & haram sudah tidak di endahkn lg, riba makin berleluasa, rasuah makin menjadi². Dosa-pahala langsung tidak di hiraukn lg. Berani secara terang melakukan kemaksiatan tanpa rasa segan silu. Tidak timbul sedikit pun rasa takut dan malu melakukn dosa malah merasa bangga pula. Sudahlah melakukn maksiat, bersikap angkuh pulak! menuding jari terhadap org lain. Kesalahan sendiri di sembunyikn, kesalahan org di gembar gemburkn. Engat lah Wahai manusia!! Allah itu Maha Mengetahui, Maha Melihat. Tiada sesaat pun yg dpt kamu lakukn tanpa pengetahuan-Nya.
BERTAUBAT lah kamu, kembalilah kepada-Nya. Sesungguhnya orang yang melakukan dosa dan merasa dirinya berdosa lalu bertaubat, itu LEBIH MULIA dari orang yang TIDAK MELAKUKAN DOSA dan tak pernah rasa diri berdosa.. SEBAB ..merasa diri berdosa itu adalah sifat kehambaan..

Cuba nilai Sinario ini : Sinario pertama..ada orang..dia buat dosa..lepas tu dia rasa diri dia berdosa..dia pun minta ampun kat Allah S.W.T..taubat sungguh2..contohnya Wahsyi. Wahsyi adalah pembunuh kepada Saidina Hamzah ra (bapak sedara Rasulullah SAW). Wahsyi menombak Saidina Hamzah hingga mati. Sewaktu Rasulullah SAW berjaya menakluk Mekah, Wahsyi datang mengadap Rasulullah SAW utk memohon maaf kerana membunuh Hamzah, dan Rasulullah SAW kata, "Aku maafkan engkau. Tapi engkau pergilah dari sini aku tak mahu tengok muka engkau lagi"..Kemudian turunlah beberapa siri wahyu ayat Quran dari Allah S.W.T membicarakan tentang Wahsyi. Akhirnya, tidak lama selepas peristiwa Futuhul Makkah, Wahsyi memeluk Islam dan dialah yang menjadi TUKANG BUNUH Nabi-nabi palsu selepas kewafatan Rasulllah SAW. Allah muliakan Wahsyi dengan bakat yg ada padanya, iaitu membunuh.

Cuba nilai sinario ini pulak : Sinario kedua..ada orang..dia tak buat dosa..lepas itu dia tidak pulak merasa diri berdosa..dia tidak pulak meminta ampun kpd Allah..Ini contoh perangai Azazil. Azazil ni TOK GURU kepada para malaikat. Pernah para malaikat meminta Azazil ini mendoakan untuk mereka keselematan, Azazil doakan, TAPI Azazil tidak pula mendoakan untuk diri nya sendiri. Dia berasa yakin yg dia selamat dunia & akhirat. LAST sekali, Azazil jadi makhluk Allah yang paling derhaka. Lalu nama pd kad pengenalan Azazil diubah kepada IBLIS. Jadi kat orang yang perasan best, perasan baik, sampai tak sembahyang, sampai boleh zina, ini semua perangai Iblis.

Cuba Sinario ini pulak : Sinario ketiga..ada orang..dia melakukn dosa..Selepas itu dia tidak pulak merasa diri berdosa..Tidak pula dia meminta ampun kpd Allah S.W.T. Malah dengan yakin dia merasa dirinya sudah mendapat jaminan syurga..Golongan ini berlambak contoh kita boleh tengok di sekeliling kita. Kita tak sembahyang, TAPI selamber je kita kutuk & caci orang sembahyang. Kita main judi, TAPI selamba aje kita fitnah orang yang tak main judi. Kita buat skandal, TAPI selamba aje kita fitnah orang lain murahan. Banyaklah contoh golongan ini dalam dunia akhir zaman skrg.

Cuba pulak Sinario ni : Sinario keempat..ada orang..Dia tidak berbuat dosa..TAPI..dia merasa dirinya berdosa..lalu dia meminta ampun kpd Allah S.W.T..Bertaubat bersungguh²..Contoh ini sudah tidak ada di zaman ini, kerna cuma Nabi & Rasul shj yg melakukn sedemikian.

Agak² kamu..Antara keempat² sinario tadi..Yang mana satu sifat korang? Musti ramai yg memilih sinario keempat kn...Kalau tanya Qyu sendiri pun Qyu pilih yg keempat nak berada pada sinario itu, sebab sinario keempat tu tergolong dlm sifat Nabi dan Rasul..Qyu yakin..majoriti musti tamoh berada pada sinario ketiga kn. TAPI kita hamba biasa bukan Malaikat..bukan Nabi..bukan Rasul..sejak dr kita akil baliqh kita telah, sedang dan akan membuat dosa setiap hari dalam hidup kita..sekian..(T.T)

3 comments:

Unknown Says:
October 11, 2010 at 2:32 AM

This comment has been removed by the author.

Unknown Says:
October 11, 2010 at 2:32 AM

xde vdeo ke

Unknown Says:
October 11, 2010 at 2:52 AM

video? tentang pe tu weh..aku dlm proses nk wt 2nd blog utk org donlod anime..ahaha just wait up..
mksud ko video pe weh?