Perihal Iman

Wednesday, October 6, 2010
Dr td mata cek terkelip² pejam ta moh lena..Dah elok² offline trus bangun on9 balik..Dah on9 tatau menda plak nk buat..last² aku bace 1 blog yg 'sumone' bg smlm..Baca punya baca aku pn mtk la izin owner blog tu tok pe lg 'copy' r 1 karya ni utk bg kesedaran kt org lain sama huhu :p..Apa lg sila baca!!

Allah Maha Kuasa,Makhluk Tiada Kuasa.

Satu-satunya anugerah Allah yang amat bernilai ialah IMAN.Iman adalah anugerah Allah Yang Maha Pemurah yang paling-paling berharga.Tiada benda di dunia fana ini lebih bernilai dari iman.Mercedes-Benz SLR MacLaren tidak mampu mengatasi nilai iman.Mitsubishi Lancer Evolution VIII tidak mengatasi nilai iman.BMW GTR tidak mampu mengatasi nilai Iman.

Banglo 10 tingkat siap dengan kolam renang,pemandu peribadi dan lapangan helikopter amat jauh jika dibandingkan dengan nilai iman.

Malah wanita-wanita cantik juga amat rendah nilainya berbanding iman.Claudia Schiffer tidak mampu mengatasi nilai iman.Emma Watson tidak mampu mengatasi nilai iman.Diana Danielle tidak mampu mengatasi nilai iman.Rozita Che Wan tidak dapat dibanding dengan iman.Malah Scha Al-Yahya amat jauh nilainya berbanding dengan iman yang dianugerahkan Allah kepada manusia.

Iman yang dianugerahkan Allah adalah mengikut kehendak-Nya.Iman bukanlah boleh diwarisi.Dari seorang ayah yang bertakwa.Iman tidak dapat dijualbeli.Iman bukanlah seperti tukaran wang asing atau laksana bermain saham.Iman bukanlah mengalir dari satu keturunan kepada keturunannya sehingga ke hari kiamat.Tiada siapa yang boleh menjamin seluruh keturunannya,semuanya beriman sepenuh-penuhnya mengikut jalan yang diperintahkan Allah dan Rasul sesungguhnya sehingga ke Hari Kiamat.Tiada.Memang tiada.Iman adalah anugerah Allah.Hari ini satu orang merasa bangga dia keturunan orang-orang warak.Hari ini satu orang merasa bangga dia keturunan alim ulama.Hari ini satu orang boleh merasa megah dia kaum kerabat auliya.Namun malangnya bukanlah sebab keturunan yang boleh dijadikan pasport ke Syurga Allah.Hanya satu benda ini sahaja yang menjadi pasport ke Syurga Allah.Apa dia?

Iman....


Firman Allah:



"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal."

(Hujuraat ayat 13)

0 comments: